تاریخ: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۳۳
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۲۸۴۷۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

دور دوم سفر استانی دولت سیزدهم| بهره‌برداری از ابرپروژه فولاد آهن اسفنجی قائن/ رئیسی به کارگران "کویرتایر" چه گفت؟ + فیلم و تصاویر

‌می‌متالز - رئیس جمهور در دوم سفر‌های استانی به خراسان جنوبی رفت تا ضمن بررسی مصوبات سفر نخست، برای توسعه زیرساخت‌های این استان تصمیم جدیدی بگیر‌د.

به گزارش می‌متالز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با همراهی جمعی از وزرا و معاونانش در دور دوم سفر‌های استانی دولت به استان خراسان جنوبی سفر کردند تا ضمن بررسی مصوبات سفر نخست، برای توسعه زیرساخت‌های این استان تصمیم جدیدی بگیر‌ند.

دور دوم سفر استانی دولت سیزدهم| بهره‌برداری از ابرپروژه فولاد آهن اسفنجی قائن/ رئیسی به کارگران

واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات با ظرفیت تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، با حضور رئیس جمهور به شکل رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های دومین سفر استانی دولت مردمی به استان خراسان جنوبی، با حضور در شهرستان قائنات، واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد این شهرستان را با ظرفیت تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن افتتاح کرد.

با بهره‌برداری از این واحد که اولین واحد صنعت سنگین در شرق کشور محسوب می‌شود، ۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم و ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

برای راه‌اندازی واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات ۱۰۰ میلیون یورو هزینه شده و با توجه به اینکه در راستای تقویت دانش فنی و مهندسی ایرانی و مقابله با تحریم‌ها ۴۵ شرکت داخلی عهده‌دار طراحی و تولید قطعات مورد نیاز این مجتمع بودند، در احداث این واحد بالغ بر ۲ میلیون و ۳۵۳ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی شده است.

بازدید رئیس جمهور از بخش‌های مختلف کارخانه کویرتایر

‌سید ابراهیم رئیسی صبح امروز پنجشنبه در جریان سفر دولت مردمی به استان خراسان جنوبی به کارخانه کویرتایر به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی و تولیدی استان رفت و از بخش‌های مختلف تولیدی و نمایشگاه داخلی‌سازی قطعات این کارخانه بازدید کرد.

رئیس جمهور در بدو ورود به کارخانه کویرتایر از خط تولید تک مرحله‌ای این کارخانه که برای اولین بار به همت متخصصان داخلی ساخته و به بهره‌برداری رسیده است، بازدید کرد. ساخت و بهره‌برداری از این خط تولید توسط متخصصان کشورمان باعث صرفه‌جویی ۳۰۰ هزار دلاری در ساخت و راه‌اندازی هر دستگاه از این خط تولید در کشور شده است. ایران هشتمین کشور دنیاست که به دانش ساخت و بهره‌برداری از خط تولید (UNI STAGE) دست یافته است.

آیت‌الله رئیسی همچنین از خط تولید تایر‌های SUV و CUV که در داخل کشور طراحی و ساخته شده‌اند نیز بازدید کرد که باعث خودکفایی در تولید این نوع تایر‌ها در کشور شده‌اند. رئیس جمهور از نمایشگاه داخلی‌سازی قطعات با هدف توسعه زنجیره تامین در این واحد صنعتی نیز بازدید کرد.

‌رئیسی در پایان بازدید خود در جمع کارگران این کارخانه با قدردانی از تلاش‌های همه مدیران و کارگران این واحد صنعتی گفت: امروز شاهد نگاه دانش‌بنیان و بومی‌سازی به روزترین فناوری‌ها در این کارخانه بودیم که باعث خوشحالی و ارزشمند است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بر اساس گزارش ارائه شده از سوی مدیران کارخانه، محصولات تولیدی آن نه تنها قابل رقابت با بهترین و جدیدترین محصولات دنیاست، بلکه نسبت به آن‌ها برتری کیفی نیز دارد، اظهار داشت: این مصداق بارز عمل به شعار سال یعنی «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: محصول تلاش شما کارگران، مهندسان و مدیران کارخانه کویرتایر تولید ثروت و قدرت برای کشور است. تولید قدرت صرفا در تولید سلاح و تجهیزات نظامی نیست، بلکه تولید محصولات با کیفیت و به‌روز به نحو احسن برای کشور تولید قدرت و ثروت می‌کند و از این بابت از همه شما صمیمانه قدردانی می‌کنم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به پایه‌گذاری این کارخانه از سوی مردم و تعداد قابل توجه سهامداران مردمی این واحد صنعتی گفت: این واحد صنعتی گواه خوبی برای این ادعاست که هر جا کار به مردم سپرده شده است، به خوبی پیش رفته و نشان می‌دهد که باید به مردم میدان داد.

افتتاح تصفیه‌خانه شهر بیرجند

در نخستین برنامه آیت الله رئیسی به خراسان جنوبی، بخش مایع مدول دوم «تصفیه‌خانه شهر بیرجند»، با حضور رئیس جمهور به شکل رسمی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

این تصفیه‌خانه با هدف افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب، سالم‌سازی محیط زیست، رونق کشاورزی، تأمین آب جایگزین و اشتغالزایی، بهره‌برداری از بخش مایع واحد تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با سیستم لجن فعال و نیز حذف نیتروژن با ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیت ۱۴۰ هزار نفر راه‌اندازی می‌شود.

استفاده از آب تصفیه شده برای مصارف غیرشرب مانند تأمین نیاز‌های صنعت، فضای سبز و کشاورزی، امکان حفاظت از مخازن آب‌های زیرزمینی و استفاده از لجن تثبیت شده، امکان استفاده بهینه از پساب و ایجاد منبع آبی مطمئن و نیز افزایش و بهبود استاندارد‌های سلامتی و بهداشت عمومی از دیگر اهداف بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه است.

اعتبار ارزی این پروژه بالغ بر ۲۳ میلیون یورو است که برای اولین بار از اعتبارات خارجی و از سوی بانک بین‌المللی توسعه و تجارت اکو تأمین شده است.

احداث خط انتقال ۹ کیلومتری به قطر ۱۲۰۰ میلی‌متری از ویژگی‌های دیگر این پروژه است.

این تصفیه‌خانه در راستای رسالت و سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت نیرو با هدف افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب، سالم‌سازی محیط‌زیست، رونق کشاورزی، تأمین آب جایگزین و اشتغال‌زایی، بهره‌برداری از بخش مایع واحد تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با سیستم لجن فعال و نیز حذف نیتروژن با ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیت ۱۴۰ هزار نفر راه‌اندازی شد.

این پروژه با اعتبار بالغ بر ۲۳ میلیون یورو با هدف استفاده از آب تصفیه شده برای مصارف غیرشرب، امکان حفاظت از مخازن آب‌های زیرزمینی، امکان استفاده از لجن تثبیت شده، امکان استفاده بهینه از پساب و ایجاد منبع آبی مطمئن و افزایش بهبود استاندارد‌های سلامتی و بهداشت عمومی است.

این مراسم با حضور دکتر قناعت استاندار، نماینده، ولی فقیه در استان و وزیر نیرو برگزار شد. عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند از ابتدای سال ۱۳۹۴ آغاز شده و از اواخر سال گذشته با اعتبار ارزی معادل ۲۳ میلیون یورو از محل تسهیلات بانک توسعه و تجارت اکو به مرحله بهره برداری آزمایشی رسیده و امروز به صورت رسمی وارد فاز بهره برداری شد.

طرح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند از محدود طرح‌های عمرانی برخوردار از منابع مالی بانکی بین‌المللی در سطح استان خراسان جنوبی است که دارای ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز یا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است و جمعیت ۱۴۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

از جمله مصوبات سفر اول رئیس جمهور در شهریورماه سال گذشته، اختصاص بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های فاضلاب در سه شهر بیرجند، فردوس و سربیشه بود که از این مقدار ۶۰ میلیارد تومان برای طرح فاضلاب سربیشه، ۶۰ میلیارد تومان برای طرح فاضلاب فردوس و ۲۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح فاضلاب شهر بیرجند مصوب شد. از این اعتبار مصوب تاکنون ۵۵ میلیارد تومان به این طرح‌ها تزریق شده و روند اجرای آن‌ها شتاب گرفته است.

جزئیات برنامه‌های سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

دور دوم سفر استانی دولت سیزدهم| بهره‌برداری از ابرپروژه فولاد آهن اسفنجی قائن/ رئیسی به کارگران

‌رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت به مدت دو روز مهمان مردم استان خراسان جنوبی سفر خواهند بود و این آغاز دور دوم سفر‌های استانی است. در این سفر که ۱۵ عضو هیات دولت، از جمله احمد وحیدی وزیر کشور، سید مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، سیدصولت مرتضوی وزیرتعاون و کار و رفاه اجتماعی، جواد اوجی وزیر نفت، سید امیرحسین مدنی معاون توسعه مناطق محروم، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی و حجت‌الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی اعضای شورای هماهنگی ارتباطات ریاست جمهوری با حوزه روحانیت، فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور بانوان آیت‌الله رئیسی را همراهی می‌کنند، رئیس جمهور پروژه‌های مهم اقتصادی را افتتاح و به بهره‌برداری خواهند رساند.

افتتاح فولاد آهن اسفنجی قائن با اشتغالزایی ۴۵۰ نفر به طور مستقیم و ۲ هزار نفر شغل غیرمستقیم و سرمایه‌گذاری بیش از ۵ هزار میلیارد تومان و ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن در سال، افتتاح طرح تصفیه‌خانه و مجموعه فاضلاب بیرجند با اعتبار ۲۴ میلیون یورو از جمله مهمترین برنامه‌های روز نخست رئیس جمهور در خراسان جنوبی است. رئیس جمهور در ادامه همچنین با حضور در کارخانه کویر تایر یک خط نوین تولید لاستیک و محصولات استراتژیک در صنایع سنگین را راه‌اندازی می‌کند.

‌رئیس جمهور در سه جلسه کارشناسی و تخصصی، نظرات نخبگان فرهنگی و اجتماعی را خواهد شنید و سپس در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان حضور می‌یابد و در نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان شرکت می‌کند و ملاقات‌های مردمی در دو شهرستان بیرجند و نهبندان هم در برنامه قرار دارد.

گزارش در حال تکمیل

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده